3 dagen op Kanawa en trip naar Rinca - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Koen en Bettine - WaarBenJij.nu 3 dagen op Kanawa en trip naar Rinca - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Koen en Bettine - WaarBenJij.nu

3 dagen op Kanawa en trip naar Rinca

Door: koenenbettine

Blijf op de hoogte en volg Koen en Bettine

20 September 2011 | Indonesië, Kuta

Dag 51 – Kanawa Island
De bedoeling was om vandaag lekker uit te slapen maar helaas. Koen was al om 6 uur wakker en Bettine om 7 uur. Tja je raakt gewend aan het ritme van vroeg opstaan als je duikt. Deze ochtend lekker alles op z’n gemakje gedaan. Ontbijten, tas inpakken, kletsen en om 11 uur stond de taxi klaar om ons naar het kantoor van Kanawa te brengen. Om 12 uur vertrok de boot naar Kanawa Island. Dit is een klein eilandje aan de rand van het komodo gebied. Het heeft 12 kleine bungalows. De boottocht duurde een klein uurtje. Bij aankomst zagen we het azuurblauwe water al liggen met een mooi strandje erbij. Helemaal super. Snel de tas in de bungalow gegooid om daarna meteen het water in te gaan. Zucht, dit is een paradijsje. Nog even het eilandje rondgezwommen (Koen kwam erachter dat zwemmen bo ven water niet iets voor hem is; veel te vermoeiend). Gedurende de zwemtocht schrok Bettine zich 2x een hoedje. De eerste was van een zeester en de tweede dat ze op een vis stapte. Erg lachen. Verder niet veel meer gedaan dan in de zon liggen, eten en drinken. Wat wil een mens nog meer.
Dag 52 – Kanawa Island.
Na een warme eerste nacht op het prachtige eilandje Kanawa stond de dag in het teken van: RELAX en niks anders. Dat is heel goed gelukt! We hebben vandaag eigenlijk niks gedaan. De enige ‘activiteit’ was voor Bettine een uurtje snorkelen terwijl Koen (hij had genoeg gezwommen die dag ervoor) de berg op is gelopen voor een mooi uitzicht over de eilandjes. Na ruim een half uur was hij terug en hebben we wat gegeten. Daarna nog even een powernap gedaan.. oh wat gaan we dat missen in Nederland straks.. hahaha… en Bettine heeft nog een keer gesnorkeld die middag. Ze kwam erachter waarop ze was gaan staan de vorige dag en dat was een blue spotted sting ray.. Hij voelt enger dan dat hij eruit ziet. Bettine heeft haar onderwaterfotografie proberen te oefenen op de visjes en het koraal terwijl Koen z’n bruine kleurtje probeert bij de houden. Dat lukt tot nu toe prima!
’s Avonds nog even lekker gegeten. Het eten is hier oké maar de bediening is erg traag!!! Ze lijken we beinvloed door de schilpadden die hier op dit eiland broeden. Ruim een uur erover doen om een cheesburgertje op tafel te zetten is wel erg lang. Maar ok. RELAX !!! Na wederom een mooie zonsondergang zijn we weer lekker op tijd ons bed ingedoken om de volgende ochtend om 08.00 uur klaar te staan voor de boot naar Labuan Bajo. Toevallig reizen we weer samen met een stelletje waar we in Bali ook een gedeelte mee hebben gereist.
Dag 53 – terug naar Labuan Bajo
Natuurlijk waren we om 05.30 uur alweer klaar wakker. Wat wil je ook als je om 09.30 uur al in de bed ligt en de zon probeert je kamer binnen schijnen met z’n eerste ochtendstraaltjes. Rustig aan onze tas ingepakt en ontbeten. De boot zou om 08.00 uur vertrekken, dat werd veranderd naar 08.15, maar er was nog niks te zien. Na een paar minuten kwam de baas van het resort om te vertellen dat het nog 15 minuten duurde voordat we zouden vertrekken. De boot was onderweg. Helaas was dit niet het geval en een paar minuten later kwam de mededeling dat de boot nog steeds in Labuan Bajo was en dat hij ook niet naar Kanawa zou komen. Toen hadden we de keus tussen de 2 boten die nog in de haven lagen: een katamaran of een klein geel roei bootje waar we met z’n 8en in moesten. Dat was dus duidelijk: vanzelfsprekend werd het het kleine gele bootje….. Na ruim een uur kwamen we toch veilig en wel in Labuan Bajo aan waar we onze spullen in het hotel hebben gedumpt en rechtstreeks naar het zwembad zijn gegaan. We hadden een bal gekocht die we in het zwembad alweer snel kwijt waren aan een lief meisje, Kate, van 4 jaar. Ze was dolgelukkig en ook de ouders waren erg dankbaar. ’s Avonds hebben we met Dirk de Weijs (ex-collega van Koen, die die dag was aangekomen op Labuan Bajo) een hapje gegeten en wat gedronken. Erg gezellig! Bettine had ondertussen een trip naar Rinca voor de volgende dag geboekt en na een gezellig avond konden we ‘kruipend’ naar het hotel naast de bar.
Dag 54 – Rinca trip
’s morgens om 8.15 uur moesten we bij het reisbureautje zijn voor onze dagtrip naar het eiland Rinca waar de Komodo veranen leven. Samen met nog 2 gepensioneerde Nederlanders (Hans en Ank uit Amsterdam) begonnen we aan een boottocht van 2 uur naar Rinca. Eenmaal op het eiland hadden we een tracking van 2 uur (uiteindelijk bijna 3 uur). Onder de keuken van het rangerpark lagen een aantal ‘wilde’ veranen te niksen. Maar ook tijdens de tracking hebben we 3 echt wilde veranen gezien, een nest waar een moeder waakzaam was over haar eieren en een aantal buffelo’s die het schaarse water aan het drinken waren. Een veraan lag op de loer en volgens een regisseur die een documentaire aan het maken was probeerde de veraan tervergeefs al dagen de buffelo aan te vallen, maar zonder succes. Een eindje terug roken we wel de geur van rottend vlees dus besloot de gids op speurtocht te gaan. We hebben alleen een overgebleven afgekloven poot van een buffel kunnen vinden. Als de veraan een buffel bijt laat hij 60 bacterien vrij en een hiervan is giftig. De bacterien zorgen ervoor dat de buffel langzaam doodgaat en na ongeveer een maand begeeft de buffel het en eet de veraan hem met huid, haar & botten op. Het zou dus goed kunnen dat dit nog een restje poot was die ze niet meer op konden en dat de rest verslonden is. Na het bezoek aan Rinca hebben we nog even gesnorkeld bij ‘angle island’. Erg toevallig aangezien daar de eigenaren van Reefseekers wonen en we daar elke dag tijdens het duiken naar toe gingen om spullen op te halen. Hans en Ank wisten niet wat ze zagen en waren erg enthousiast. Koen stopte er na 3 minuten al mee aangezien hij het zat was dat z’n masker steeds besloeg. Later heeft hij het nog even geprobeerd. ’s Avonds wederom een hapje gegeten met Dirk en nog even wat gedronken met Tom onze duikinstructeur van de eerste 2 dagen. Afscheid genomen en naar bed. Morgen vliegen we hopelijk naar Bali, als het vliegtuig vliegt.

• 20 September 2011 - 08:22

Anthony:

...Samen met nog 2 gepensioneerde Nederlanders (Hans en Ank uit Amsterdam).... NOG 2???? Jullie hebben dan wel schandaling lang vakantie, gepensioneerd zijn jullie nog lang niet hoor :)
    Heel veel plezier de laatste paar dagen en wat zien jullie er akelig bruin uit! :)
    Liefs van JP en mij

• 20 September 2011 - 10:36

Hetty:

Tjonge jonge, wel een zwaar leven...
    Het valt vast niet mee...
    Houden jullie het wel vol?

Groetjes, Hetty F

• 20 September 2011 - 16:20

Tonnie En Piet:

Inderdaad wat akelig bruin zijn jullie zo bruin als een kroket. Geniet nog maar van het water, de vissen de zon, blauwe lucht, de mensen en de mooie omgeving. Wij zien hier wel af in dit koude kikkerlandje. Liefs x

• 21 September 2011 - 06:40

Oom Henk En Tante Ge:

Hallo Bettine en Koen,

Als snorkel liefhebbers is het fantastisch om te zien welke mooie gebieden er zijn om hiervan te kunnen genieten. Het is ook erg prettig om te zien dat jullie erg veel plezier beleven, aan de prachtige reis die jullie beleven.

Vanuit het mooie Almeloooo, de hartelijke groeten, en behouden thuiskomst.

Oom Henk en Tante Gerda

• 21 September 2011 - 07:21

Chris:

Zo'n verslag lezen is niet echt bevorderlijk voor je humeur (grapje) Wat een prachtige reis hebben jullie. Geniet ervan.
    Hier (op school) is alles in volle vaart. kan alweer vele bladzijden vullen van waterschade, uitvallende srever, ipadplannen tot groepsplannen. Maar iedereen is enthousiast aan de gang.
    Nog even (je moet het volgende maar even niet lezen) en je bent weer terug is de schoolwereld met al zijn uitdagingen.
    Ik wens jullie nog veel plezier in de laatste periode.

See you!

• 21 September 2011 - 21:32

Emiel P.:

Hey,

Heb volgens mij nog niet eerder gereageerd, maar heb tot dusver alles gelezen.. met weemoed... Wat wil ik graag terug naar THAILAND!!!

Jullie hebben het volgens mij enorm naar je zin... GENIET er dus nog even lekker van... Aan de andere kant heb ik ook wel weer zin om een borreltje met jullie te drinken.

Groeten!

• 22 September 2011 - 06:20

Zandrie En Anja:

Een spreekwoord zegt..... " De laatste loodjes wegen het zwaarst " Maar dat zal bij jullie niet zo zijn.
    Nog veel plezier in Maleisië en China.
    Doe in China aan Jacky de groeten van ons. Geniet nog de laatste week van alles wat jullie nog gaan doen.
    Liefs XX

• 22 September 2011 - 09:01

Irma:

Ik heb even jullie laatste 3 verhalen en foto's achter elkaar gelezen en bewonderd....het lijkt net een aflevering van de serie "Life"!
    Fantastisch! Geniet er nog lekker van en Bet...wil je een dutje doen...ga je toch even lekker in de poppenhoek pitten, pas ik wel op de kids!
    Liefs en een goede terugreis toegewenst, Irm

Hoi ,
    ik heb een paar foto's laten zien van jullie duikavonturen, passen mooi bij het thema van "de mooiste vis"! Bettine, de kinderen die jij vorig jaar had, Daan, Rachelle enz. wilden bijna niet geloven dat jij dat was met duikpak en al. Ze vinden het heel stoer volgens mij. Jammer dat jij er niet was om er bij te vertellen maar dat komt vast nog.. Geniet er nog van samen!

• 22 September 2011 - 20:34

neemt u mij niet kwalijk, had geen geduld, nu 3 keer geplaatst